Варни, крізь час і простір

Роздуми про відчуття різними класами та верствами суспільства вічності та простору, їх відносини й сприйняття віри та релігії.

(фрагмент)

* * *

«Человек, имеющий постоянное общение с вечностью, в малых земных делах
должен быть образцом для всех маленьких людей, лишённых чувства вечного в мире».
М. Пришвин


Розглянемо відношення каст до віри, Бога, релігії та церкви.
Брахману не потрібен посередник. Зі своєю вірою він безпосередньо, прямо спілкується з Богом. Для цього він повинен бути усамітненим, віддаленим від життя з його злобою та боротьбою. Зберігати душевний спокій, лагідний, доброзичливий настрій.
Кшатрій не завжди має час для спілкування з Богом. В повсякденності він наповнений силою, енергією, злістю та жорстокістю, завжди готовий до дії, не має право розслаблюватися. Але в такому стані постійно людина існувати не може – розірве. Він теж потребує релаксації. Раджанья звертається до брахмана – тут і сповідь, і порада, і молитва. До того ж виконується певний обряд. Маємо початок релігії.
Вайшія занадто зайнятий земним, матеріальним, йому важко, але вкрай потрібно відключитися від цієї круговерті, «гонитви за доларом». Його треба повести, відволікти, переключити, щоб «дах не поїхав». Тут потрібен не лише ритуал, а й певне приміщення. Так з’явилася церква з матеріальною видимістю Бога. Кажуть, що ікона – це Євангеліє для неписьменних. В Індії лише три касти мають право і обов’язок вивчати Веди й відвідувати храми.
Шудри – діти. Їх треба обов’язково вести, в них колективна душа і така сама відповідальність і безвідповідальність. Вони вимагають хліба та видовищ. Їм потрібна церковна служба як яскрава, добре організована вистава, що діє в першу чергу на емоції. Як тільки Церква починає втрачати свій моральний авторитет в бажанні вислужитися перед владою, починаються бунти та революції.
Щодо геть бездуховних чандалів, то їх цікавить лише зовнішнє. Вабить золото: товсті золоті ланцюги, такі ж хрести, на іконі – лише позолота. Як тут не згадати пана Пшонку та іже з ним.
Спробуємо обміркувати ще одне важливе питання – час і простір з точки зору різних каст. Напроти мого будинку знаходиться приміщення служби зайнятості. Весь теплий період від нього відходять автобуси, які возять сезонних робітників для праці на полях. Труд цей безумовно важкий, але добре оплачуваний. В усякому разі я знав одного з працівників райдержадміністрації, який влітку брав відпустку (в них була своя бригада), щоб суттєво поповнити сімейний бюджет. Чимало з робітників поденщиків (платять їм щоденно) з якоюсь ненаситною жадобою намагаються тут же витратити зароблені гроші. Вони не тільки не в змозі подумати про наступну зиму, вони взагалі не думають про завтрашній день. Шудра живе лише днем сьогоднішнім. Пробайдикувавши ціле літо, взимку вони спочатку палять власну огорожу, потім сарай і закінчують підлогою. Знаменитий Ленський розстріл був пов’язаний з тим, що робітники з золотих копалень, отримавши шалені гроші за рік роботи, тут же завзято й на диво швидко їх пропили та прогуляли, й виявилося, що їм не лише нічого везти додому, а і взагалі нінащо купити квиток. Як тут не згадати пісеньку В. Висоцького про Качу. А ось цитата з «Роману юрби» Валерія Шевчука: «А ницим усе одно, що про них подумають, і все одно, що їх чекає завтра й позавтра, ниці на те і є, щоб жити як метелик чи комар з ранку до вечора... А про завтра такі, як він, ніколи не думають». Недаремно в Біблії сказано саме про щоденну виплату поденщикам. Щодо простору, то селянин найчастіше все життя проживає на одному місці, часто в тому самому домі і майже завжди на тому самому полі. Якщо шудру доля й поносить по світу, то в згадках залишиться лише де, скільки й з ким випили. Час і простір в шудрів вкрай обмежений. Вони живуть лише в Яві.
Навіть вайшія-селянин, обмежений географією власного села, повинен думати мінімум на рік вперед, півроку він чекає врожаю, потім протягом року живе за рахунок цього врожаю, а справний господар старається зробити певний запас. Що вже говорити про купця, в якого розширені не лише час, але й простір. Він думає про майбутнє, а отже і про смерть, в громаді діють певні закони і правила. Тобто, вайшії живуть не лише сьогоденням Яві, а для нього існує ще й світ Наві та Праві.
Справжній кшатрій думає не лише про себе, він планує своє майбутнє, тобто живе десятиліттями (звичайний воїн) та століттями (військовий вождь, князь, керівник держави). Мислить він також великими географічними масштабами.
Брахман, як і кожна людина, живе у Яві. В той же час він частіше за інших, виконуючі обряди, стикається зі смертю й глибше й тонше відчуває світ Наві. Надзвичайне значення для нього має закон, звичай, священний обов’язок, якому він власне й покликаний служити, – світ Праві. Тобто, якщо шудра живе майже виключно в Яві, а вайшії та кшатрії живуть в першу чергу в світі Яві, але визнають світи Наві та Праві, то для брахмана світ Праві та Наві важливіший за світ Яві.
Але брахманам дарований ще один особливий, прекрасний світ – світ Уяви. Світ співтворчості з Богом, світ, творений розумом, який стає реальністю, коли їхнє вчення й задуми «оволодіють масами» або просто принесуть задоволення, очищення й піднесення від збереженого і відтвореного в мистецтві чи філософії.
Щодо часу, то справжні брахмани живуть у вічності. Для них світ священних книг, легенд, переказів, який охоплює тисячоліття, є реальністю їхнього життя. Вони дивляться на сотні й тисячі років уперед. Брахман народжується у Всесвіті, в безкінечності простору та часу.

* * *

Лики світу. Чи задумувалися ви, мої любі читачі, про десятки слів, які створили наші предки для означення людських облич. Якщо ви уважно придивитеся до натовпу, ви побачите там і лики, і лиця, і види, і пики, і морди, і рила, й мир мизи, й писки та харі. Професійний літератор може й далі продовжувати цей список. Тобто величезна кількість синонімів відображає те величезне різноманіття людських типів, яке майже завжди віддзеркалюється на обличчі. З усього розмаїття я хочу зупинитися лише на ликах, тобто на лицях людей просвітлених, тих, хто виділився й відділився від юрби, і просто хочу назвати цих брахманів та героїв. Спробувати прослідкувати злети людської душі в її наближенні до Духу. Юродиві, блаженні, старчики (російське «странники») – мандрівники, прочани), мученики; обдаровані, талановиті, генії, герої, родомисли; праведники, подвижники, просвітлені, пробуджені, посвячені, духовидці, вісники, пророки, месії. Запрошую всіх зацікавлених доповнити цей список.

* * *

Хоч і тяжко тій голові бути без пліч – зле й тілу без голови.
«Слово про Ігорів похід»


Саме поняття про вищі чи нижчі касти у індійців відсутнє. В них немає поняття про ієрархію в нашому європейському розумінні. Мова йде про вроджені дані і схильність кожної окремої особистості для певної справи, яку вона, на своєму місці, буде робити дуже добре й від якої буде отримувати найбільше задоволення. Потерпіли повний крах азіатські деспотії з їхньою начебто рівністю всіх, які були лише рабами та холопами самодержця. Таким же крахом закінчилися спроби, вже в двадцятому столітті, створити тоталітарні (комуністичні та фашистські) режими з їхньою начебто повною рівністю «гвинтиків» та «членів», з підгонкою (методом відрубування голів, за висловом Д. Неру) всіх до одного стандарту. Неможливо знищити зло механічно, шляхом нищення класів. Необхідно так збалансувати боротьбу, щоб виник рух до щастя. Таке, слідом за І. Єфремовим, можна поставити завдання перед цивілізацією. Суспільство повинне створювати лише рівні можливості для самореалізації кожної людини. Для добробуту суспільства однаково важливі й потрібні всі чотири варни, а також їх гармонійна взаємодія між собою.

В творчестве нет великих и малых, все равны: поэт и столяр, учитель
и домашняя хозяйка, если только они создают в избранной области
что-нибудь новое и лучшее.
Алексей Варламов


Могучая стихия людей безымянности существует не напрасно, но
для того, чтобы, напряженно трудясь, время от времени собирать
в фокусе неповторимый образ, который отныне делается её голосом
и именем в истории.
Юрий Лошиц



Избранное: мудрые мысли
Свидетельство о публикации № 8592 Автор имеет исключительное право на произведение. Перепечатка без согласия автора запрещена и преследуется...


Проголосуйте. Варни, крізь час і простір. Роздуми про відчуття різними класами та верствами суспільства вічності та простору, їх відносини й сприйняття віри та релігії.
Краткое описание и ключевые слова для Варни, крізь час і простір:

(голосов:3) рейтинг: 100 из 100
    Произведения по теме:
  • Осанна Вірі
  • Зі святом Вас, дорогі жінки. Віри, Надії, Любові, Мудрості.
  • До сьомого доказу
  • Неочикуване продовження сьомого доказу про існування Бога. Я почав молитися Богу. Я не молився Йому тридцять сім років, майже не згадував Його. Бог в людині. Він є або нема.
  • Сьомий доказ
  • Роздуми про потребу віри та особистий шлях до Бога. Якщо людина дозріла до розуміння віри та Бога, значить, вона достойно пройшла свій попередній шлях. Юрій Безух.
  • За мить до вічності
  • Роздуми про життя, час, вічність і останню мить перед смертю. Стрічка Мебіуса, безкінечність. Юрій Безух.
  • Лики Бога
  • Роздуми про те, що будь-яка щира творчість – це і є служіння Богу. Співтворчість. Творення нового. Юрій Безух.

Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.
Варни, крізь час і простір