Перші християни в Надчорномор’ї

Про історію появи перших поселень християн в Надчорномор’ї. Готи, гуни, половці, скифи. Крим та Європа.  Юрій Безух.

Звичайно, всім нам приємно вірити в легенду, що апостол Андрій Первозваний по дорозі до Риму побував на київських горах. А те, що він перебував і проповідував у Надчорномор’ї – беззаперечний факт. Дорога з Криму в Рим вела вздовж Дунаю й була добре облаштованою та на ті часи захищеною.
Не всі анти й готи відкочували під натиском гунів, частина з них лишилася в Надчорномор’ї та Криму, де готська єпархія та християнське князівство Феодоро проіснували до підкорення Криму Туреччиною. Цікаво, що остготи і вестготи відносно швидко розчинилися в підкорених народах, а ізольовані в горах Криму готи зберігали свою автентичність до турецької навали. Коли у 1778 році християни Криму були переселені у Маріуполь, на чолі їх був митрополит Готський і Кафинський.
Засланий у 94 році у Херсонес учень апостола Павла Климент Римський знайшов тут уже близько двох тисяч християн як наслідок проповідей апостола Андрія. В Інкермані і понині діє церква Андрія Первозванного, приміщення для якої, начебто, власноручно вирубав святий Климент. У мінології імператора Василя Другого є згадка про кримських учнів апостола Андрія Іннє, Римє та Панкі.
В своєму Першому посланні апостол Петро звертається й до жителів Причорномор’я: «Петро, апостол Ісуса Христа, захожа нам Розпорошення: Понту, Галатії, Каппадонії, Азії й Вафанії, вибраним…» (1 Петра 1;1).
В Першому посланні Павло особливу увагу звертає на необхідність проповіді рідною мовою, цьому повністю присвячений 14 розділ послання: «Як говорить хто чужою мовою, той будує тільки самого себе» (14;14). «Як багато, наприклад, різних мов є на світі, - і жодна з них не без значення» (14;10). «Бо коли я молюсь чужою мовою, то молиться дух мій, а мій розум без плоду» (14;14). І результати такої діяльності не забарилися.
Про перших християн в Надчорномор’ї пишуть Тертулліан (160-220), Афанасій, Іоанн Злотоуст (347-407), Єпіфаній, Феодорит Кирський (394-437), батько церковної історії Євсавій Ієронім (263-340), Германій Сазомен, Іпполит Портусинський, Дорофей Тірський*. Відомі кримські святі Іоанн Готський та Григорій Ісайя. Неподалік від Алушти проповідували святі безсрібляники Косьма та Деміан.
Про розповсюдженість християнства серед готів розповідають у своїй «Церковній історії» греки Созомен та Філісторгій. На Нікейському соборі були готські єпископи Кадма та Феофан. В Надчорномор’ї переважало християнство аріанського та афанасіївського толків. Особливо популярним був культ Георгія (Юрія) Побідоносця, який був близький і зрозумілий кочовим народам і часто ототожнювався ними з культом Тегрі, символом якого був також хрест (прадавній символ Сонця). Отож, ми можемо тільки гадати, скільки століть чи, може, й тисячоліть сірогозькому Георгіївському ярмарку, про який всі дослідники пишуть що він «існує здавна».
Тертуліан пише: «уже підкорилися Христу також і країни сарматів і скіфів». Германій Сазомен пише, що сповідують християнство й готи.
Константинопольський патріарх Іоан Злотоуст говорить про те, що і скіфи і сармати переклали святе письмо на свої мови, підтверджує це і Феодорит Кирський. Євген Ієронім пише, що навіть гуни вивчають Псалтир і «возять з собою палатки церквів».
Надзвичайно важливу роль в розповсюдженні християнства в ті часи відіграв Вульфіл (або Ульфіл), «син вовка». Християнство поширювалося серед нижчих верств населення, коли Атанаріх почав їх переслідувати, Вулфіл домовився й переселив християн на території Римської імперії в Мезію, зараз південь Румунії. За це імператор Костянтин Другий назвав його «Мойсеєм нашого часу». Вульфіл створив на основі грецького письма та скандинавських рун готський алфавіт і переклав Євангеліє на готську мову, фрагменти цього перекладу й зараз зберігаються у Швеції. Він же заснував перші монастирі в Криму. Існує припущення, що коли у 860 році Кирило та Мефодій побачили Псалтир, писаний «роуською мовою», то це й був Псалтир Вульфіла. Адже, візантійці та араби називали «руссю» різноплемінні купецькі та військові загони, що рухалися з півночі. Послідовником Вульфа був висланий у Скіфію Авдій (337-361 рр.) відомо також 7 кримських єпископів.
Херсонеська єпархія після отримання християнством статусу державної релігії в 4 столітті була представлена на Вселенських соборах. Першим серед скіфів єпископом був Теофіл Скитський, учасник Першого Вселенського Нікейського собору 325 року під патронатом візантійського імператора. Керівник християнської общини в Херсонесі єпископ Євферій був учасником Другого Вселенського собору у Константинополі в 381 році. Єпископ Макарій (Булгаков) згадує про 12 скитських епіскопів 3-8-го століть.
Крим стає місцем втечі та заслання християн, як під час гонінь на християнство взагалі, так і під час боротьби з різними єресями (наприклад, під час іконоборства).
У 6 столітті монах «родом зі Скіфії» Діонісій Малий, який жив у Римі, вирахував і запропонував нову хронологію від народження Христа, якою зараз користується весь світ.
Все це підтверджує, що наш край був у епіцентрі тогочасного загальноєвропейського духовного пошуку й прийняв християнство безпосередньо від учнів Ісуса Христа.

* В різних джерелах правопис імен перших християн суттєво різниться.
Свидетельство о публикации № 9245 Автор имеет исключительное право на произведение. Перепечатка без согласия автора запрещена и преследуется...


Проголосуйте. Перші християни в Надчорномор’ї. Про історію появи перших поселень християн в Надчорномор’ї. Готи, гуни, половці, скифи. Крим та Європа.  Юрій Безух.
Краткое описание и ключевые слова для Перші християни в Надчорномор’ї:

(голосов:3) рейтинг: 100 из 100

  • Виталий Шевченко Автор offline 6-06-2015
Дуже добре! Дякую!
Информация
Посетители, находящиеся в группе Гости, не могут оставлять комментарии к данной публикации.
Перші християни в Надчорномор’ї