В логово змієво

Символ змеяСимвол змія у слов’янських народів та міф про Кия, Щека, Хорива і сестру Либідь. Збираюся походити по Києву незвичайному, містично-міфічному. Загадки й таємниці. Саме на землях між Києвом і Краковом витоки слов’янської цивілізації. У візантійських хроніках згадується теж слов’янський Кий. Змій є одним з основних образів світової міфології.



Київ містичний. Змій.

Из логова змиева
Из города Киева.
Н. Гумилев

Збираюся поїхати й походити по Києву. Але не по загальновідомому й банальному, а по Києву незвичному, незвичайному, містично-міфічному. А тут одні загадки й таємниці.
Почнемо з назви. Їх дві подібні – Київ і Краків. Той самий, в який не попали в минулому році.

Горько плакал город Краков:
Ковид все нам перекакал.

Саме на землях між Києвом і Краковом витоки слов’янської цивілізації.
Київ назвали в честь князя Кия. Так про це пише Нестор літописець, згадуючи трьох братів та сестру їх Либедь. Біла Лебідь, «лебедушка» символ жіночої краси й чистоти. Тут, здається, все зрозуміло. Щодо братів не все так просто. Деякі радянські історики-міфотворці об’явили переказ про трьох братів міфом.
Та ось маленький нюанс для сановитих вчених. Про трьох братів з Полуні написано у вірменській «Історії Тарона» Зенона Глана (VIII ст.). Готський історик Йордан теж пише про трьох антів – братів-месників за поругану честь своєї сестри. Про це ж йдеться в скандинавських сагах. Ці ж саги приводять ім’я і їхнього батька: Йонак – Юнак, це ім’я використовувалося в ті часи в значенні «герой». Перська епічна поема «Шах-наме» Фірдоусі називає 9 імен історичних осіб, які правили після Кия. У візантійських хроніках, хоч не виразно, але згадується теж слов’янський Кий. Середньовічні автори Длугош та Стрийковський пишуть про слов’янське походження братів. Династія перервалася після вбивства норманами Аскольда та Діра.
Здавалося, можна поставити крапку. Але виникають нові питання. Йордан першим називає Сара, а не Амма – Кия. Так само у вірменській легенді першим названо Мелтея – Змія. Щек – давньослов’янською – це Змій. І це не спроста. Згадайте, що Кий, як і свого часу Святослав, шукав собі місце для поселення і заснував Києвець на Дунаї, отже в Києві правив його старший брат Щек.
Не менш загадкове ім’я меншого брата Хорив. Він, як і Володимир, – син наложниці й гине в міжусобицях. Саме на біблейській горі Хорив Мойсей отримав скрижалі Господні. Про цю гору шість разів згадує Біблія. Двічі Вихід, (3:1; 17:6), тричі Второзаконня (5:2; 9:8; 29:1), Псалми (106:19). В Києві є вулиця Хоревиця. Гору Хоревиця Толочко розміщує в напрямі Дорогожичів, про які ми ще поговоримо.

Будьте мудрі, мов змії, й прості як голуби.
(Матф. 10:16)

Отже, ми маємо старшого брата Змія. Змій є одним з основних образів світової міфології. Коло його значень надзвичайно широке. Це і Творець світу, й уособлення стихій, і дух місцевості, й захисник, і сексуальний символ, і втілення нечистої сили, і володар вод та підземного вогню, і постійний казковий супротивник лицаря.
Звернемося до Біблії.

Вихід 4. Явлення Бога Мойсеєві на горі Хорив.
1. І відповів Мойсей та й сказав: «Тож вони не повірять мені й не послухають голосу мого, бо скажуть: Господь не з’явився тобі».
2. І промовив до нього Господь: «Що в руці твоїй?». Той відказав: «Палиця».
3. І сказав Він: «Кинь її на землю!», і той кинув її на землю, – і вона стала змієм. І втік Мойсей від нього.
4. І сказав Господь до Мойсея: «Протягни свою руку і візьми його за хвоста!», і він простяг свою руку й узяв його, і той став палицею в долоні його.
30. І той ті ознаки чинив на очах народу.

Вихід 7.
10. І ввійшли Мойсей та Аарон до фараона та й вчинили так, як наказав був Господь. І кинув Аарон палицю свою перед лицем фараона й перед його рабами – і вона стала змієм!
11. І покликав фараон також мудреців та ворожбитів – вчинили так само й вони, чарівники єгипетські, своїми чарами.
12. І кинули кожен палицю свою – і вони поставали зміями.

Тобто ми бачимо, що однією з ознак жерця був змій і мистецтво, яким, до речі, володіють індійські факіри й зараз, – викликати у змій ступор.
Зображення змія ми бачимо на коронах фараонів, а також численних єгипетських богів.
Один з найбільш об’єктивних дослідників Біблії та Старого Світу Зенон Косідовський вважає, що прізвище єврейських жерців «левіти» походить від староєврейського «змій». Згадайте чудовисько Левіафан. Щоб врятувати людей, яких покусали змії, Мойсей поставив в таборі зображення Змія. Цар іудейський Езепія (721–693) «розбив мідного змія, який зробив був Мойсей» (4 Книга Царств 18:4). Культ змія проіснував в Палестині ще кілька століть після Мойсея.
Для нас важливо, що у євреїв, як і в інших народів, змій був символом брахманів-жерців. Щодо Кия, тут все прозоро: «палиця», «жезл», «посох». Це символ воїна, раджан’ї, кшатрія. На монетах скіфських босфорських царів (5ст. до н.е.) є зображення царського жезла, що по-скіфському зветься «кий». Вінчає жезл триконечне навершя – трисил, трислав, тризуб, який символізує єдність Вогню-Сонця, Води-Дани й земного Дерева життя.
А далі відбулося те, що сталося в різні періоди у всьому світі: верховна влада перейшла від мудреців до воїнів. І Кий поступово відтіснив Змія – Щека.
Символом медицини є кадуцея – чаша, символ мудрості, обвита змієм, яка символізує два взаємопідсилюючі нерозривні символи – добра та зла, життя й смерті. Символ, який зберегли лікарі, як безперервність божественною традиції древніх волхвів, жерців, брахманів.

В супроводі змія.

Только змеи сбрасывают кожи,
Чтоб душа старела и росла.
Мы, увы, со змеями не схожи,
Мы меняем души не тела.
Н. Гумилев.

Перша зустріч зі зміями відбулася в Запоріжжі. Тут між багатоповерхівками Бабурки та Правим берегом притулилася чудова місцина, зумовлена руслом річечки Верхньої Хортиці. Там залишки покинутих дач-садів і дика природа. Майже цілорічне джерело вітамінів та фруктів для знавців. Тут у нас з-під самих ніг виповз досить солідний полоз. Іншого невдовзі побачили на другому березі річечки.
Змії полюбляють печери. Одна з найбільш відомих – це Змієва печера на Хортиці, де, за легендою, й відбулася зустріч Геракла зі змієногою богинею, тобто з гарними стрункими й довгими ногами, Апі. Ахіллів острів (він же острів Левка) зараз носить назву Зміїний.
Один з найбільш шановних героїв, і не лише в християнстві, це Юрій-змієборець; саме з Лади та весняного Юрія (5, 6 травня) починаються весняні русалії – народні містерії, присвячені оновленню життя. Інше свято, але вже з присмаком демонізму, це відьомске свято на Дмитрія (8 листопада). Оці свята й були державними.
У народній культурі змій асоціюється із плодючістю та є символом чоловічого начала. В останній день прощання з Києвом напроти мене сіла молода жінка з витатуєним великим змієм на руці, а ще товщий та більший гад повз по нозі під коротеньку спідничку. І останнім було зображення змія на руці дівчини-підлітка, що їхала разом з нами від Запоріжжя до Мелітополя.

Див. продовження:
Містика Лисої Гори в Києві
Київ літературно-містичний
Розписи Врубеля
Химерний Київ
Не забывайте делиться материалами в социальных сетях!
Избранное: статьи по истории, мифы и легенды
Свидетельство о публикации № 19024 Автор имеет исключительное право на произведение. Перепечатка без согласия автора запрещена и преследуется...


Стихи.Про
Символ змеяСимвол змія у слов’янських народів та міф про Кия, Щека, Хорива і сестру Либідь. Збираюся походити по Києву незвичайному, містично-міфічному. Загадки й таємниці. Саме на землях між Києвом і Краковом витоки слов’янської цивілізації. У візантійських хроніках згадується теж слов’янський Кий. Змій є одним з основних образів світової міфології.
Краткое описание и ключевые слова для: В логово змієво

Проголосуйте за: В логово змієво


    Произведения по теме:
  • Чаша з рук самого Ісуса Христа
  • Два святі мученики, римські папи, заслані до Криму. Климент І і Мартин І. Віталій Шевченко.
  • Витоки
  • Продовжуємо розповідь про нашу прадавню історію. Зараз почнемо розмову про витоки словянства.
  • Витоки. Русь - Україна
  • Про походження та різні значення слова "рус" та про етнічну й територіальну приналежність Русі.

  • Виталий Шевченко Автор offline 28-06-2021
Юрій Валентинович як гарно Ви написали!
  • Светлана Скорик Автор offline 29-06-2021
Вот это вещь, класс! Вы этот символ так глубоко копнули, что сразу момент ясности наступает насчёт Кия, Киева и вообще значения змея в религиях. А ведь именно в мифах всегда лежит основная пружина вневременных универсальных истин, и распространённое значение "миф=сказка=фантастика" и само есть не более как "миф" в этом значении. Спасибо огромное, хочу продолжения! Если о змее, то добавляйте прямо здесь. Можно и отдельные статьи о других символах!
Хорошо было бы добавить о Змиевых валах с исторически-археологической точки зрения, что это были за сооружения, для защиты от кого, в какие времена и при каком государстве и правителе.
 
  Добавление комментария
 
 
 
 
Ваше Имя:
Ваш E-Mail: